zondag 24 november 2019

omkeerbare beanie - DIY




Voor de verjaardag van mijn petekind maakte ik een buff en een bijpassende omkeerbare beanie. 
De zoon bestelde meteen ook een setje voor zichzelf.
Mijn allerlaatste restje gitarenstof werd geknipt voor onze muzikant.

In 2015 schreef ik een tutorial om een buff te naaien. 
Die werd ondertussen super vaak bekeken.
Omdat ik het patroon van de beanie die ik toen naaide niet meteen terug vond, ging ik op zoek naar een ander patroon. Daar vond ik de afwerking niet zo mooi van.
Ik besloot om de beanie te voeren. Op die manier krijgt hij wat meer stevigheid waardoor hij mooier in vorm blijft en kan je hem langs 2 kanten dragen.




DIY omkeerbare beanie: 

Tijdens het maken van mijn tweede setje nam ik foto's.
Ik neem jullie graag stapsgewijs mee.
Het patroon kan je hier vinden. 
Om een indicatie van de maat te krijgen, 
ik knipte de kleine kinderversie en die past ook voor mezelf ;)

Stap 1 : knip het patroon 2X in buitenstof en 2X in voeringstof aan de stofvouw.


Stap 2 : Leg de buitenstoffen met de goed kanten op elkaar en stik de zijnaden. 
Herhaal voor de voeringstoffen.


Stap 3 : Leg de zijnaden netjes op elkaar (goed kanten op elkaar) en naai de bovenkant toe.
Herhaal voor de voeringstof.


Stap 4: Vouw de goede kant naar buiten. Je hebt nu twee punten. Vouw die naar binnen en naai ze in het midden vast. Ik doe dit met de hand omdat ik dat het mooiste vind. Herhaal voor de voering.


Stap 5 : Schuif de buitenstof over de voeringstof, goede kanten op elkaar. Zorg er voor dat de zijnaden overeen komen. Naai de buitenstof aan de voeringstof vast. Naai rondom rond maar laat een keergat van een 7 cm. 



Stap 6 : Keer alles naar de juiste kant door het keergat en naai het gat met de hand dicht.

Klaar!



Veel plezier met je beanie!


1 opmerking: