woensdag 21 juni 2017

DIY City Hopper




Benodigdheden:

- buitenstof/kraft-tex
- voeringstof
- een lapje kurkleer
- tassenband (ongeveer 3,5 meter)
- rits 20 cm
- 4 D-ringen
- 2 musketons
- 2 schuifgespen 




Patroondelen:


Verder knip je nog 2 keer een lapje van 15 X 17 voor een rits zakje en 2 keer 2 lapjes voor het GSM zakje (hier 13 X 15) en zonnebril zakje (hier 11 X 15). 

DEEL 1 - BINNENTAS/VOERING

1. Binnenzakjes maken

Voor GSM zakje en zonnebril zakje: Leg de lapjes met de goede kanten op elkaar. Stik op 1 cm en laat onderaan een keergat. Keer, strijk en stik bovenaan door.


Positioneer de zakjes op de gewenste plaats de lap voeringstof van 50 X 35. Hier werden ze geplaatst op 20cm van de bovenrand. Stik ze vast op de stof (laat natuurlijk de bovenkant open!). 


Op de andere lap voeringstof van 50 X 35 cm voegde ik nog een ritstasje toe. 
Hiervoor maakte ik gebruik van deze tutorial.


De binnenzakjes zijn nu klaar.

2. Voering naaien.

Leg nu beide lappen voeringstof met de goede kanten op elkaar. Stik de zijnaden vast. Stik ook de onderste naad vast maar laat een keergat van 20 cm.
Naai de hoeken. 


DEEL 2 - BUITENTAS 

3. Voorvak 

Neem buitenstof en voering voorvak. Leg goede kanten op elkaar en stik bovenaan vast. Keer. Strijk. Stik door.

Leg het voorvak op de grote lap buitenstof (50 X 35). Leg de onderkant gelijk en stik de zijkanten vast op een halve cm (hulpstiksel).



4. Rugvak 

Neem voering en buitenstof van het rugvak (waar de boog werd uitgeknipt) en leg opnieuw goede kanten op elkaar. Stik de boog. Keer. Strijk. Stik door.
Leg het rugvak op de 2de grote lap in buitenstof. Leg onderaan gelijk en stik de zijkanten vast met een hulpstiksel op een halve cm. 


5. Riemen

Knip een stuk tassenband van 36 cm. plaats die evenwijdig op 10 cm van de bovenkant van de grote lap met rugvak. Als het goed is komt die netjes over het rugvak zodat die mee vastgezet wordt.

Stik verticaal vast op 6 cm van de zijrand en 5 cm verder nog eens. Doe hetzelfde aan de andere kant.
Nu heb je 2 openingen gestikt waar straks de riemen doorschuiven. De rest van de tassenband stik je boven en onder horizontaal vast over de hele lengte. Tussen de 2 openingen gaf ik nog een extra stiksel in de vorm van een kruis om te verstevigen.



6. Riemen voor

Neem 2 stukken tassenband van 44 cm. Schuif er een D-ring over en vouw in twee zodat de D-ring in het midden zit. Plaats de dubbelgevouwen tassenband over het voorvak. Laat 8 cm tussen beide riemen. Stik ze verticaal vast. Een cm onder de D-ring geef je een horizontaal stiksel 


7. Riemen boven

Neem 2 stukken tassenband van 20 cm. Schuif de musketons er over en plooi dubbel.
Plaats deze bovenaan de rugkant op een afstand van 8 cm. Laat de tassenband een cm boven de rand uitsteken. Stik de band vast en geeft onder de musketons nog een horizontaal stiksel.
Knip 2 rechthoekjes uit kurkleer van 5 X 4 cm en stik deze over de uiteinden van de tassenband. 


8. Riemen achter

Knip 2 stukken tassenband van 10 cm. Schuif de D-ring er over en plooi dubbel. Bevestig onderaan op 8 cm van de onderkant en 5 cm van de zijkant in een hoek van 90°. Geef een stiksel onder de D-ring. Knip ook hier 2 rechthoekjes uit kurkleer van 5 cm X 4 cm en stik over de uiteinden van de tassenband. 


9. Buitentas naaien

Leg de goede kanten van de buitentas op elkaar. Stik de zijkanten, onderkant en hoeken. Opgepast! Je moet nu door een dikke laag stof (vooral aan de hoeken). Stik heel traag en dan lukt het wel. 



DEEL 3 - Assembleren

10. voering en buitenstof samen voegen

Stop nu de voering in de buitenstof. Goede kanten op elkaar. Stik vast op de bovenrand. Keer alles door het keergat. Stik bovenaan de rand door.



11. Riemen vastmaken

Als laatste knip je nog een stuk tassenband van 150 cm. Schuif deze door de openingen van de horizontale band. Bevestig aan beide zijden de schuifgespen.
Hoe je zo'n schuifgespen bevestigt vond ik hier
Ik voorzag nog een stukje kurkleer aan de uiteinden van de tassenband.




Je tas is klaar!


Aarzel niet op me te contacteren als er iets niet duidelijk is!


Heb je ook een City Hopper gemaakt?
Laat het me dan zeker weten.
Tag 128 en gebruik de #cityhopper




BewarenBewaren

9 opmerkingen:

  1. DIE GA IK OOK MAKEN! Wat een mooie tutorial. Normaalgezien lees ik zulke posts niet vooraleer ik eraan begin, maar nu kon ik niet anders. Geweldig, vrouw! Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tutorial. Ik ben van plan om hem te maken. Lijkt me handig om mee te nemen op reis.
    Klein vraagje: Is de naadwaarde inbegrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Georgina, naadwaarde is inbegrepen. Veel plezier er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een zalige tutorial! Ik ga deze zeker ook eens maken! Echt fan van het model!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze MOET ik echt op mijn to do lijstje zetten !!! Dikke merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof dat je de tijd nam om dit met ons te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je patroon, Fabienne! Ik maakte intussen een eigen exemplaar en ben er ook helemaal fan van.

    BeantwoordenVerwijderen