dinsdag 24 november 2015

zwangerschapsponcho



Jan de vriezeman is in het land. 
Mijn dikke buik past al even niet meer in mijn jassen en dankzij het zachte weer dit najaar was dat niet meteen een probleem: ik liet ze gewoon open hangen. 
Maar in de vrieskou is dat toch geen aanrader. 

Het plan was om snel een poncho te maken. Stof dubbel vouwen, een gat er in en klaar.
Maar een grote kraag er aan is ook wel mooi. Om het nog wat warmer te hebben zou een voering ook geen slecht idee zijn. Een riempje er in is ook schoon. 
Niet zo snel klaar dus...
Maar erg tevreden met het resultaat.

Ik nam deze keer geen foto's maar wil jullie wel de werkwijze beschrijven:
De wollen Scapa-stof van Mon Depot moest er aan geloven. 
Ik nam de stof dubbel en knipte er een halve cirkel uit. 
Bovenaan tekende ik met behulp van een bord een halve cirkel als halsopening.
De buitenrand werd omgezoomd met een siersteek in plaats van een rechte steek. 
Voor de kraag knipte ik 2 rechthoeken uit de wollen stof die bovenaan smaller zijn dan onderaan. Zo blijft de kraag mooier rechtop staan en valt hij niet te ver open. De twee rechthoeken werden met de zijkanten aan elkaar gestikt en dan aan de halsopening gestikt.
Ik knipte 2 dezelfde rechthoeken in een voeringstof, een zwart-wit breisel van Pieke Wieke
Ook deze werden met de zijkanten aan elkaar gestikt. 
De bovenste zijden van de kragen (voering en buitenstof) werden in elkaar geschoven (goede kanten op elkaar) en aan elkaar gestikt.  
Dan nam ik een goed passende trui en tekende het patroon over. 
Ik knipte voor- , rugpand en mouwen uit een warm fleecedeken. 
De trui werd in elkaar gezet. Voor de mouwboorden werd dezelfde voeringstof gebruikt als voor de kraag. De boorden werden extra breed gemaakt voor een speels effect.
De halsopening van de trui werd vastgemaakt aan de onderkant van de voeringkraag. 
Tenslotte werden er 2 knoopsgaten gemaakt in de poncho om de riem door te steken. Klaar! 

Ik ga geen kou lijden de laatste weekjes ;) 









Willen jullie het ook graag een beetje warmer krijgen?

Neem dan snel een kijkje bij deze bloggers:

12| by eva maria |13| Emma&Mona |14| Fruits de Mère |17| Paspelpoezen |21| with love - by Eva|15| Karla's Creaties |18| Petrol & Mint |16| Lily & Woody |19| Pied de Poule |20| Sewing Evy

en koop een paar lotjes voor Bloggers for life.
Je steunt er 2 goede doelen mee:
Moeders voor moeders en het Berrefonds.
Je maakt bovendien kans om één van deze prachtige maaksels te winnen.

Volgende week zijn mijn eigen maaksels aan de beurt.
Kom dus snel eens terugkijken ;)



22 opmerkingen:

  1. Prachtig gemaakt en ik heb met 2 van de door jouw gebruikte stofjes ook leuke kleding gemaakt voor mezelf ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moh! Exact zo'n cape zit al enkele dagen in mijn hoofd, ik ben enkel nog aan het wachten op de juiste stof en wat energie :) Prachtig vind ik de jouwe, van kleuren en van model. En met die strik is je buik net een cadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci Eva. Benieuwd naar die van jou. Ik stuur je wat energie door ;) xxx Hopelijk tot zaterdag!

      Verwijderen
    2. Moest dat nu eens lukken, energie doorgeven! Dan was heel dit ziekzijngedoe al lang opgelost!

      Verwijderen
  3. Wauw, zo schoon!!

    Geniet nog van de laatste loodjes!

    Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Perfect stofje voor zo'n cape en inderdaad handig met een babay in de buik! Een zwangerschapsgarderobe kan toch zo verschillend zijn naargelang het seizoen, hè :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooooh! Een heel mooi cadeautje, bijna klaar om uitgepakt te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Heel mooi en idd ferm handig

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Perfect op tijd klaar, de koude heeft gewacht tot je klaar was met je mooie cape! Nog veel genot ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap zeg! Daar ga je nog je geniet van hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig! Dat is de laatste loodjes in stijl afronden! Heerlijk warm met z'n tweetjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo knap, seg! Met het accent op je mooie buik. Geweldig dat je dat zo uit je mouw kok schudden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leverde dat een mooi resultaat op, jouw ingenieuze poncho !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supermooi! Ik ben al een hele tijd op zoek naar de perfecte poncho om mijn zwangere buik ook wat warmte te geven... 't is duidelijk dat ik het eens zelf moet proberen! Merci voor de handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waaaauw, echt supermooi!! Is gepind, voor als er hier ooit een derde komt en dat alweer een winterbaby wordt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai zo schoon! Heel stijlvol zwanger :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, wat slim, een trui in een poncho dus! Zo zijn je zijkanten tenminste ook lekker warm. En heel mooi uitgepakt. Past hij niet-zwanger ook nog mooi?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, wat slim, een trui in een poncho dus! Zo zijn je zijkanten tenminste ook lekker warm. En heel mooi uitgepakt. Past hij niet-zwanger ook nog mooi?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het een zeer geslaagde poncho! Ik ben ook op zoek naar een patroon voor een zwangerschapsponcho en vroeg me af of jouw cape langs de zijkant enkel bij elkaar gehouden wordt door het lint, of dat het ook gedeeltelijk dichtgestikt is?

    BeantwoordenVerwijderen